ZABAWY ROZWIJAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ
Proponujemy aktywności do wykorzystania w domu, podczas wspólnych zabaw, a jednocześnie przydatne do wspomagania rozwoju różnych, ważnych funkcji.
Odpowiednie doświadczenia słuchowe, poza m.in. prawidłowym słuchem fizycznym, są podstawą kształtowania się słuchu fonemowego. Słuch fonemowy natomiast pozwala różnicować, analizować i łączyć dźwięki mowy o określonym natężeniu, częstotliwości i barwie. Kształtuje się w dzieciństwie i podlega wpływom środowiska. Dzięki niemu dziecko nabywa mowę, rozumie ją, jest niezbędny by koncentrować uwagę, opanować umiejętność pisania i czytania.
Proponowane zabawy rozwijające percepcję słuchową:
-
Rozpoznawanie osób na podstawie barwy ich głosu.
-
Analiza z podskokami – podajemy dziecku słowo, a jego zadaniem jest podzielić go na sylaby i jednocześnie podskoczyć tyle razy ile było sylab.
-
Skoki na umówione hasło np. kot ( T. kok, kos, kot, kop).
-
Głuchy telefon.
-
W jakiej kolejności zagraliśmy na instrumencie?
-
Powtarzanie coraz większej ilości słów wypowiadanych przez inną osobę.
-
Słuchanie wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: Lokomotywa, Ptasie radio, Kotek.
-
Tworzenie i rozpoznawanie rymów.
-
Tworzenie wyrazów zaczynających się określoną sylabą lub literą.
-
Segregowanie obrazków wg pierwszej głoski.
-
Rysowanie przedmiotów zaczynających się na daną głoskę.
-
Rozpoznawanie głosów zwierząt i odgłosów otoczenia zarejestrowanych na taśmie magnetofonowej.
-
Dość trudnym, wymagającym dużego skupienia, jest zadanie odgadnięcia odgłosów docierających zza przysłony (parawanu), albo z sąsiedniego pomieszczenia. Może to być np.: odgłos przelewania wody, rozdzierania papieru, telefonu, przesuwania krzesła, upadku piłki, gwizdu czajnika, brzęku kluczy, itd.
-
Co słyszysz? Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę – żadne dźwięki nie są wytwarzane celowo. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określają, co słyszy: stukot butów o bruk, skrzypnięcie drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, ptaków, rozmowy ludzi itp.
-
Odtwarzanie rytmu poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie, wytupywanie.
-
Graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu (rysowanie kropek lub linii).
-
Sztafeta sylabowa – tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby – mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp.
Dobrej zabawy !!!!
Opracowała: Violetta Podsiadła-Kabacińska – surdo, neurologoeda, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej.