marzec 24th, 2020 | Posted by admin in Aktualności | Ważne

ZABAWY ROZWIJAJĄCE PERCEPCJĘ SŁUCHOWĄ

Proponujemy aktywności do wykorzystania w domu, podczas wspólnych zabaw, a jednocześnie przydatne do wspomagania rozwoju różnych, ważnych funkcji.

Odpowiednie doświadczenia słuchowe, poza m.in. prawidłowym słuchem fizycznym, są podstawą kształtowania się słuchu fonemowego. Słuch fonemowy natomiast pozwala różnicować, analizować i łączyć dźwięki mowy o określonym natężeniu, częstotliwości i barwie. Kształtuje się w dzieciństwie i podlega wpływom środowiska. Dzięki niemu dziecko nabywa mowę, rozumie ją, jest niezbędny by koncentrować uwagę, opanować umiejętność pisania i czytania.

Proponowane zabawy rozwijające percepcję słuchową:

  • Rozpoznawanie osób na podstawie barwy ich głosu.

  • Analiza z podskokami – podajemy dziecku słowo, a jego zadaniem jest podzielić go na sylaby i jednocześnie podskoczyć tyle razy ile było sylab.

  • Skoki na umówione hasło np. kot ( T. kok, kos, kot, kop).

  • Głuchy telefon.

  • W jakiej kolejności zagraliśmy na instrumencie?

  • Powtarzanie coraz większej ilości słów wypowiadanych przez inną osobę.

  • Słuchanie wierszy, w których występuje jak najwięcej dźwięków do naśladowania. Można wykorzystać następujące utwory: Lokomotywa, Ptasie radio, Kotek.

  • Tworzenie i rozpoznawanie rymów.

  • Tworzenie wyrazów zaczynających się określoną sylabą lub literą.

  • Segregowanie obrazków wg pierwszej głoski.

  • Rysowanie przedmiotów zaczynających się na daną głoskę.

  • Rozpoznawanie głosów zwierząt i odgłosów otoczenia zarejestrowanych na taśmie magnetofonowej.

  • Dość trudnym, wymagającym dużego skupienia, jest zadanie odgadnięcia odgłosów docierających zza przysłony (parawanu), albo z sąsiedniego pomieszczenia. Może to być np.: odgłos przelewania wody, rozdzierania papieru, telefonu, przesuwania krzesła, upadku piłki, gwizdu czajnika, brzęku kluczy, itd.

  • Co słyszysz? Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę – żadne dźwięki nie są wytwarzane celowo. Po krótkim czasie wsłuchiwania się określają, co słyszy: stukot butów o bruk, skrzypnięcie drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, ptaków, rozmowy ludzi itp.

  • Odtwarzanie rytmu poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie, wytupywanie.

  • Graficzne odtwarzanie wysłuchanego rytmu (rysowanie kropek lub linii).

  • Sztafeta sylabowa – tworzenie wyrazów rozpoczynających się od tej samej sylaby – mama, makaron, marzenia, makrela itp. lub kończących się tą samą sylabą np. piżama, rama, mama, tama itp.

Dobrej zabawy !!!!

Opracowała: Violetta Podsiadła-Kabacińska – surdo, neurologoeda, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Responses are currently closed, but you can trackback.