Ćwiczenia wspierające rozwój percepcji wzrokowej oraz funkcji wzrokowo-przestrzennych, które można wykonywać z dzieckiem w domu:
Ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową:
- składanie pociętych obrazków, figur, pocztówek (od prostych dwuczęściowych do skomplikowanych puzzli) według wzoru i z pamięci;
- wskazywanie różnic między dwoma obrazkami;
- wyszukiwanie szczegółów na obrazku, np. określonych figur geometrycznych;
- segregowanie obrazków według podanego kryterium, np. wielkość, kształt, temat, kolor, itp.;
- zapamiętywanie przedmiotów, kształtów, wyrazów prezentowanych w określonej kolejności i odtwarzanie ich;
- wyszukiwanie przedmiotów wskazanych przez rodzica w otoczeniu dziecka (np. gdzie jest miś?, książka?, samochód?, czerwony klocek?);
- układanie historyjek obrazkowych i opisywanie ich zgodnie z kolejnością wydarzeń;
- wyszukiwanie wyrazów ze wskazaną literą, sylabą;
- domina obrazkowe, literowe, sylabowe, wyrazowe;
- układanie figur, kształtów, szeregów według wzoru i z pamięci;
Ćwiczenia rozwijające pamięć wzrokową:
- pokazywanie dziecku obrazka przez ok. 30 sekund, by zapamiętało jak najwięcej szczegółów, schowanie go i zadawanie pytań do niego (sprawdzające ilość zapamiętanych rzeczy), np. ile klocków było na obrazku? Jaki kolor miały klocki? Ile było klocków żółtych? Ile klocków miało wzorek?
- gry typu „memo”;
- reagowanie klaśnięciem na widok wcześniej widzianego obrazka, z kilku obrazków prezentowanych;
- układanie obrazków bądź przedmiotów w kolejności w jakiej były wcześniej pokazywane;
- zabawa „Co się zmieniło”.
Ćwiczenia rozwijające koordynację wzrokowo-ruchową:
- zwijanie i rozwijanie tasiemek, miary krawieckiej, pasków papieru, kłębka wełny;
- zawiązywanie i rozwiązywanie sznurowadeł, wiązanie kokardek;
- nawlekanie koralików, makaronu o różnej wielkości i kształtach;
- dobieranie, zakręcanie i odkręcanie nakrętek;
- zapinanie i odpinanie guzików, zamków;
- formowanie kształtów z plasteliny – ugniatanie, rolowanie, odrywanie, toczenie, wyciskanie;
- cięcie wzdłuż linii;
- zbieranie mniejszych i większych elementów i wkładanie ich do pojemnika;
- wydzieranie form z papieru, darcie papieru na małe i większe elementy i przyklejanie na kartkę;
- naśladowanie ruchów innych osób, ich mimiki, czynności precyzyjnych (zabawa w „lustro”).
Ćwiczenia rozwijające orientację przestrzenną:
- dotykanie lewej i prawej strony ciała dziecka z użyciem określeń: lewa, prawa stron;
- rysowanie linii pionowych, poziomych po prawej stronie lub lewej narysowanego przedmiotu;
- układanie przedmiotów po prawej lub lewej stronie ciała;
- układanie różnych przedmiotów np. zabawek, w różnych miejscach w stosunku np. do stołu: po lewej stronie stołu, po prawej, nad, pod, przed, pomiędzy;
- wskazywanie, które przedmioty znajdują się po prawej, a które po lewej stronie;
- rysowanie obrazków wg poleceń słownych np. w prawym górnym rogu narysuj słońce;
- różnicowanie położenia figur/elementów w przestrzeni – wskazywanie, co jest blisko, a co daleko, za, przed, wysoko, nisko, pod, nad.
Ćwiczenia rozwijające koncentrację uwagi:
- wszelkie gry: planszowe, karciane, szachy, warcaby, zagadki;
- przepisywanie lub przerysowywanie liter, cyfr, znaków w sposób symetryczny, aby stanowiły ich lustrzane odbicie;
- rysowanie przez kalkę, by jak najdokładniej odtworzyć postać lub cały rysunek. Następnym etapem może być dokładne zamalowywanie poszczególnych elementów obrazka bądź może to stanowić odrębne ćwiczenie;
- gry typu scrabble, szachy, warcaby, bierki czy nawet żonglowanie piłeczkami;
- labirynty, wyszukiwanie różnic między obrazkami;
- czytanie bajek dziecku i zadawanie do nich pytań.
Ćwiczenia opracowały:
Joanna Rosiak – psycholog
Edyta Pękul – pedagog